چرا باید هنگام خرید موبایل به چیپست های آن بیشتر اهمیت بدهیم؟

هر شخصی زمان مراجعه به بازار موبایل جهت خرید با گوشی های مختلفی روبرو می شود که هر یک از این گوشی ها دارای چیپست های مختلفی هستند که این چیپست ها بخش اصلی قدرت پردازش را بر عهده دارند و کاربر هنگام خرید این گوشی ها را با یکدیگر از نظر دوربین و حافظه و چیپست و ... با یکدیگر مقایسه می کند . اما این چیپست ها چی هستند؟ چیپست های مختلف چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟ با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که این چیپست ها در واقع چیستند و از چه اجزایی تشکیل شده اند.

اجزای تشکیل دهنده چیپست ؟

بسیاری از کاربران هنگام مقایسه گوشی ها چیپست ها را با هم مقایسه می کنند ولی شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشند که این چیپست ها از چه اجزایی تشکیل شده اند. چیپست یا SOC در واقع از چند پردازشگر مختلف تشکیل شده اند و شامل تراشه های مختلفی از جمله حافظه ، مودم و پردازنده ها می باشند که همه ی اینها داخل یک چیپست قرار گرفته اند.

دلیل اینکه چرا همه ی این اجزا را بر خلاف کامپیوترها در یک پکیج قرار داده اند این است که باعث می شود باتری گوشی کمتر مصرف شود و همچنین فضای کمتری را در گوشی اشغال می کنند. این چیپست ها مغز اصلی گوشی های موبایل هستند و تمام پردازش های داخل گوشی را این چیپست ها انجام میدهند. با ما همراه باشید تا اجزا تشکیل دهنده یک چیپست را کامل برای شما شرح دهیم.

CPU : سی پی یو مغز اصلی چیپست به حساب می آید که تمام کدهای سیستم در آن قرار دارند و همچنین برنامه ها در آن پردازش می شوند.

GPU : واحد پردازش گرافیکی وظایف گرافیکی دستگاه را بر عهده دارد مثل نمایش رابط کاربری برنامه ها و نمایش فیلم و ...

ISP : کار واحد پردازشگر تصویر این است که دیتاهای ارسالی توسط دوربین را به عکس و فیلم تبدیل می کند.

DSP : پردازنده سیگنال دیجیتال که عمل های محاسباتی سنگین تری را نسبه به سی پی یو انجام می دهد مثل تحلیل و پردازش داده های دریافتی از سنسور ژیروسکوپ.

MPU : واحد پردازش عصبی که به گوشی کمک میکنه تا از هوش مصنوعی پشتیبانی کند که تشخیص داده های صدا و دوربین ها یکی از وظایف این  واحد پردازش است.

Modem : مودم هاسیگنال های وایرلس دریافتی را به دیتا هایی تبدیل میکنه که برای گوشی شما قابل فهم باشد. این مودم ها شامل 4G  و 5G ، بلوتوث و وای فای هستند.

واحد طراحی و معماری این چیپست ها نانو متر است و هرچه این عدد مقدار کمتری باشد نشان از پیشرفته تر بودن این چیپست است و همچنین انرژی کمتری مصرف می کند و علاوه بر این فضای کمتری را نیز اشغال می کند. که در حال حاضر بهترین چیپست های موبایل 7 نانومتری هستند .

بزرگترین تولید کننده های چیپست کدام شرکت ها هستند ؟

کوآلکام   ( Qualcomm ) : در حال حاضر کوآلکام بزرگترین تولید کننده چیپست های موبایل در دنیا می باشد که تعداد زیادی از پردازنده ها را تولید می کند. کوآلکام چیپست های خود را با برند اسنپدراگون (Snapdragon) به بازار عرضه می کند.

سامسونگ : سامسونگ چیپست های خودش را با برند اگزینوس (Exynos) به بازار عرضه می کند.

هوآوی : هوآوی نیز چیپست های خود را با برند کایرین (Kirin) به بازار عرضه می کند.

مدیاتک : مدیاتک نیز برند هلیو (Helio) را برای چیپست های خودش در نظر گرفته است.

و در نهایت باید خدمت شما عزیزان بگم که چیپست اصلی ترین و مهم ترین بخش یک گوشی موبایل هست و حتما قبل از خرید و هنگام مقایسه چند گوشی موبایل علاوه بر حافظه و رم و دوربین ، چیپست آنها را هم مد نظر داشته باشید.

« جشنواره فروش ویژه شیائومی »

ویدیو توسط : آقای شکوری

از این که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید بسیار سپاسگذاریم.

مطالب دیگر :

 ترفندهای جالب و کاربردی واتس اپ

پارت نامبرهای مختلف گوشی های آیفون چه تفاوتی دارند ؟

بهترین روش های دانلود ویدیو از یوتیوب

تفاوت پک هند و ویتنام در گوشی های سامسونگ

تفاوت پک و رام گلوبال و هند در گوشی های شیائومی

دیدگاه شما چیست؟