بررسی تخصصی گوشی موبایل هوآوی Y5 2019

گوشی موبایل Y5 2019 یکی از گوشی های بسیار ارزان قیمت شرکت هوآوی است که در ماه آوریل 2019 رونمایی شد که این گوشی نسل جدید گوشی Y5 Prime 2018 محسوب می شود که نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی داشته است. گوشی Y5 2019 یک گوشی با اندازه ی معمولی و مناسب کسانی است که از گوشی انتظارات زیادی ندارند و از آن برای انجام کارهای معمولی روزانه خود استفاده می کنند و قصد ندارند برای خرید گوشی موبایل هزینه زیادی کنند. این گوشی با 32 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 2 گیگابایت حافظه رم و در سه رنگ مشکی ، آبی و قهوه ای به بازار عرضه شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل گوشی Y5 2019 بپردازیم پس اگر قصد خرید این گوشی را دارید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

امروزه هر شخصی که قصد خرید گوشی هوشمند را دارد یکی از ملاک های خودش برای انتخاب گوشی را طراحی ظاهری آن گوشی می داند و زیبا بودن یک گوشی دلیلی بر انتخاب کردن آن است ، گوشی موبایل y5 2019 یکی از گوشی هایی است که طراحی خاص خودش را دارد این گوشی در رنگ آبی به صورت صاده طراحی شده است اما در رنگ های مشکی و قهوه ای قاب پشتی گوشی به شکل چرم دست دوز طراحی شده است که کاملا طبیعی هم به نظر می رسد و در نگاه اول چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

طراحی شبیه چرم که در این گوشی استفاده شده است جنس بسیار خوبی دارد و از لیز خوردن گوشی در دستان کاربر جلوگیری می کند و حتی بسیاری از کاربران بخاطر زیبایی قاب پشتی این گوشی و همچنین محکم بودن آن از بک کاور استفاده نمی کنند.

در قاب پشت گوشی تنها چیزی که به چشم می خورد دوربین آن است که در آن خبری از چند لنز مختلف نیست و فقط یک لنز دوربین را ملاحظه می کنید که در کنار آن نیز فلش LED قرار گرفته است. چیزی که باعث شده قابی پشت گوشی بسیار زیبا به چشم آید حلقه ی طلایی رنگ است که به دور دوربین قرار گرفته و واقعا هم باعث زیبایی آن شده است. درلبه سمت راست گوشی طبق معمول دکمه پاور گوشی را می بینید و در کنار آن نیز دکمه های کم و زیاد کردن صدا قرار دارند و در لبه سمت چپ گوشی نیز تنها درگاه سیم کارت ها را می بینید که در گاه کارت حافظه نیز آنجا قرار دارد.

طراحی وای5 - 2019

« فروش ویژه هوآوی رو از دست نده »

از نکات مثبت این گوشی میتوان به درگاه اختصاصی کارت حافظه اشاره کرد که مزاحمتی برای سیم کارت دوم ندارد و می توانید از دو سیم کارت و کارت حافظه بصورت همزمان استفاده کنید.

در لبه ی بالایی گوشی درگاه جک 3.5 میلی متری قرار دارد و همچنین در لبه ی پایینی گوشی درگاه میکرو یو اس بی و میکروفون گوشی را ملاحظه می کنید که البته با توجه به قیمت بسیار مناسب این گوشی نباید توقع شارژر USB Type C را داشته باشیم.

گوشی موبایل هوآوی Y5 2019 با وزن بسیار کمی که دارد باعث می شود زمانی که کاربر با گوشی برای طولانی مدت هم کار کند احساس خستگی نکند ، این گوشی در بین گوشی های پایین رده قرار دارد ولی زمانی که آن را در دست می گیرید بخصوص رنگ قهوه ای آن که طراحی چرم مانند دارد حس پایین رده بودن را به کاربر نمی دهد و تا حدودی می خواهد که خودش را در میان میانرده ها جا کند.

Kharid

حاشیه ها در اطراف نمایشگر گوشی Y5 2019 کمی نا امید کننده است ، طوری که در پایین نمایشگر حاشیه به اندازه ای زیاد است که هوآوی لوگو شرکت خودش را نیز در آنجا قرار داده است که همچین مقدار حاشیه ای در نمایشگر گوشی های 2019 کمی دور از انتظار بود. حاشیه نمایشگر در لبه ی بالایی نیز زیاد است اما به نسبت پایین نمایشگر بسیار کمتر شده است. بالای نمایشگر یک ناچ قطره ای را ملاحظه می کنید که محل دوربین سلفی این گوشی می باشد.

نمایشگر

گوشی هوآوی Y5 2019 دارای یک نمایشگر 5.71 اینچی از نوع IPS LCD است که این نمایشگر تقریبا 78 درصد سطح جلویی گوشی را پوشانده است که وضوح تصویری برابر 1520 در 720 پیکسل دارد که همچین وضوح تصویری برای یک گوشی با این قیمت بسیار خوب است. در قسمت بالای نمایشگر سمت راست چراغ نوتیفیکیشن قرار دارد که با دریافت اعلان چشمک می زند. هرچند این نمایشگر اندازه ی خوبی دارد اما اگر نگاهی به دیگر گوشی هایی که در سال 2019 معرفی شده اند بیاندازید متوجه می شوید که اکثر گوشی ها به سمت صفحه نمایش بزرگ رفته اند پس اگر اهل بازی و وب گردی هستید شاید این گوشی با اندازه تقریبا کوچکش شما را از خرید منصرف کند.

نمایش رنگ ها در این نمایشگر به خوبی انجام می شود و شما می توانید از تماشای فیلم در این گوشی کاملا لذت ببرید. این نمایشگر در محیط های باز و در زیر نور آفتاب جزئیات را به خوبی نمایش می دهد شما می توانید با میزان روشنایی حدود 50 درصد به راحتی در محیط های باز با گوشی کار کنید هرچند این میزان روشنایی بصورت خودکار با توجه به شرایط محیطی که کاربر در آن قرار دارد تغییر می کند.

صفحه نمایش Y5 2019

همچنین در زمان تماشای فیلم و یا اجرای بازی می توانید ناچ قطره ای را از کادر حذف کرده تا تجربه بهتری هنگام استفاده از گوشی داشته باشید و علاوه بر این می توانید سه دکمه اصلی پایین صفحه را نیز مخفی  کنید تا نمایشگر با سطح بیشتری در اختیار شما قرار گیرد. حجم صدای بلندگوش گوشی با وجود اینکه یک بلندگو بیشتر ندارد به نظر مطلوب می رسد و این میزان صدا کاربر را راضی می کند اما نباید از یک گوشی با این قیمت کیفیت صدایی در حد پرچمداران داشته باشیم.

سخت افزار

گوشی موبایل Y5 2019 نسبت به نسل قبلی خود از لحاظ سخت افزاری پیشرفت داشته است و از چیپست ساخت مدیاتک مدل Helio A22 برای این گوشی استفاده شده است. این سخت افزار به همراه 32 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 2 گیگابایت حافظه رم برای یک گوشی پایین رده بسیار مناسب است.

گوشی Y5 2019 نیز همانند نسل قبلی خود در هنگام اجرای چند برنامه همزمان کمی سرعتش کم می شود و لگ می زند ، زمانی که شما قصد جابجایی بین برنامه ها را دارید سرعت کم این گوشی بسیار برای شما آزار دهنده خواهد بود.

پس طبق تفاصیر بالا این گوشی مناسب استفاده های معمولی و کار های سبک است و در اپلیکیشن ها و بازی های سنگین کمی هنگ می کند ولی در صورتی که تنظیمات گرافیک بازی های سنگین را روی گزینه های پایینتر بگذاریم بازی ها را به راحتی اجرا می کند.

نرم افزار

هوآوی برای این گوشی پایین رده خود از اندروید نسخه 9 استفاده کرده و در کنار آن از رابط کاربری EMUI 9  نیز کمک گرفته است. این گوشی با کمک نسخه 9 اندروید کارهای روزمره را بسیار روان انجام می دهد و این نسخه از اندروید با کمک لانچر اختصاصی هوآوی قابلیت های بسیاری را در اختیار کاربر می گذارد و قابلیت های شخصی سازی بسیاری نیز دارد. هوآوی از آنجا که برای این گوشی حسگر اثر انگشت نگذاشته است ناچار به استفاده از تشخیص چهره و یا رمز عبور هستیم ، که متاسفانه تشخیص چهره این گوشی از دقت بسیار بالایی برخوردار نیست و در بعضی موارد به اشتباه عمل می کند و ترجیحا برای امنیت بیشتر دستگاه از همان رمز عبور استفاده کنیم بهتر است.

« بهترین قیمت پاوربانک در کل کشور »

دوربین

دوربینی که هوآوی برای این گوشی پایین رده خود در نظر گرفته است یک دوربین 13 مگاپیکسلی است که برخلاف انتظار ما که فکر میکردیم کیفیت خوبی نداشته باشد به نسبت قیمت و رده ای که گوشی در آن قرار دارد کیفیت عکسهای ثبت شده آن در محیط های باز خوب است ولی نه به آنصورت که بتوان از این گوشی به دید یه گوشی برای فیلمبرداری نگاه کرد ، عکس هاس ثبت شده با دوربین گوشی Y5 2019 در محیط های بسته کیفیت چندان خوبی ندارند و به نظر من عکاسی با این گوشی آن هم در محیط های بسته را بهتر است فراموش کنید.

دوربین y5 2019

با گوشی 2019Y5  شما قادر خواهید بود فیلمهایی با کیفیت فول اچ دی بگیرید و تصاویر HDR و پانوراما نیز به ثبت برسانید ولی خب باید ذکر کنیم که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند هرچند برای یک گوشی پایین رده مناسب به نظر می رسد.

دوربین سلفی که در این گوشی به کار رفته یک دوربین 5 مگاپیکسلی است که در فضاهایی با نور کافی عکسهای نسبتا خوبی را به ثبت می رساند و یکی از ویژگی های دوربین سلفی قابلیت زیباسازی تصویر است که میتوانید کیفیت عکسها را بهتر کنید و از گرفتن عکسهای سلفی لذت ببرید.

باتری

هوآوی یک باتری 3020 میلی آمپر ساعتی را برای این گوشی اقتصادی خود در نظر گرفته است ، شاید این حجم باتری به نظرتان کم بیایید ولی باتری این گوشی به لطف صفحه نمایش کوچک و سخت افزار نسبتا کم مصرف حتی با استفاده ی زیاد از گوشی به راحتی یک روز را دوام می آورد.

متاسفانه این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و برای شارژ کامل باتری زمانی که کاملا خالی است حدود 2 ساعت باید منتظر بمانید. چند روش مدیریت مصرف باتری برای گوشی Y5 2019 در نظر گرفته شده است.

جمع بندی

گوشی Y5 2019 از طراحی متفاوتی برخوردار است در بخش دوربین میشه گفت در رده متوسط قرار می گیرد ولی در جایی که نور کافی وجود نداشته باشد کیفیت خوبی ندارد و یک روز تمام هم می شود روی باتری آن حساب کرد ، با توجه به گوشیهای 2019 نبود حسگر اثر انگشت یه مشکل اساسی برای این گوشی به حساب می آید. پس اگر یک گوشی برای کارهای عادی روزمره خود هستید قطعا این گوشی می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.

Kharid

مطالب دیگر :

بررسی تخصصی ردمی نوت 8

چطوری از یوتیوب درآمد میلیونی داشته باشیم؟

پارت نامبر های مختلف گوشی آیفون چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

گوشی سامسونگ ویتنام بخریم یا هند ؟

تفاوت پک گلوبال و هند در گوشی های شیائومی

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/09/03
    من خودم همین گوشی رو دارم از زمانی کی نوشته شما رو خوندم ازش بدم میاد دیگه اون دید گاه قبلی بهش ندارم
  • کاربر میهمان 1401/09/25
    بخدا درسته من الان یک a23 دارم ولی خداییش وای ۵ ۲۰۱۹ کار اینو میمنه
  • کاربر میهمان 1400/06/16
    سلام َ،، یک‌سال بیشتر این گوشی هواوی 2019 دارم شاید خیلی با دیدن خوندن جملات فوق بگن چون نوشته برای کارهای روز معرة سری بفکر شون سادگی بیاد چون خودم همین فکر کردم اما واقعیت بگم از کارهای روز معره از بازی نبوده که روش نصب نکرده باشم یا نشه نصب کرد مگه خود گوشی بگه ویروس داره یا مناسب گوشی نیست این از بازی چون بوده چند ساعت بازی کردم خوب ایران طبیعی خیلی مشکلات های نرم افزاری یا هنگ کردن ها بخاطر نت ظعیف واسه منم پیش میاد اومده اما بگم هرچیزی راهی داره آدم هست دودقیقه یه بازی میکنه بدون بستن بازی یک ضرب میاد بیرون میره بازی بعدی خو اینا طبیعی که فشار بیاد با اونکه بازم جواب میده فقط بگم من راضیم گوشی عالية همیشه گفتم بازم اینجا میگم خیلی وسیله ها بودند هستند که فقط نون اسم معروفیت شونو می‌خورند مثل ملشین بنز مثلا هر چیز گرون دلیل به تجهیزات رفاهی بيشتر بهتر نیست خود کاربر مال خر میتونه مثل ملشین صفر چطور می‌رسند قشنگ میشه گوشی هم همین طور هرچیزی نگهداری ودقت میخواد باید اونو فهمید تمامی چیزایی که گوشی های مدل بالا دارند اینم داره کمتر نوع دیگه اما نسبت به بد ورفتن جنس چینی این عالی خود چین هم از هر جنسی چندیدن مدل داره این مدل گوشی با این قیمت از خیلی ها واسه من بهتر چون اونو مثل خودم یک موجود زنده حس میکنم نه بی‌جان مرده هرچیزی گران دلیل به خوب ایده آل بودن نیست مرسی