انواع حسگر امنیتی در گوشیهای هوشمند

در سال های اخیر گوشی های هوشمند در میان مردم سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار شده اند و این گوشی های هوشمند در زندگی ما انسان ها نقش مهمی پیدا کرده و کار به جایی رسیده که در هر زمان و مکانی همراه ما هستند. تکنولوژی در سال های اخیر با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است طوری که تا چند سال پیش گوشی های موبایل فقط قابلیت تماس و پیام را داشتند اما امروزه به یک ابزار همه کاره و همه فن حریف تبدیل شده اند.

گوشی های هوشمند امروزی قابلیت های فراوانی را در اختیار کاربر می گذارد که برای مثال می توان از گرفتن عکس و فیلم ، تماس تصویری ، فایل های شخصی ، انجام امور بانکی و ...نام برد. به همین دلیل شرکت های سازنده هر سال تلاش می کنند تا روش های جدیدتر و بهتری برای حفظ امنیت گوشی و اطلاعات شخصی کاربران به کار گیرند.

در گوشی های هوشمند در ابتدا برای حفظ امنیت اطلاعات آن از رمز های عبور عدد و یا حروف استفاده می شد و به مرور زمان گزینه الگو ( Pattern ) به آنها اضافه شد که کاربر با استفاده از حرکت انگشت  بر روی صفحه می توانست قفل گوشی را باز کند که این روش از امنیت پایینی برخوردار بود زیرا جای انگشت و مسیر حرکت آن بر روی صفحه می ماند به همین دلیل شرکت های سازنده موبایل به فکر ارتقا امنیت گوشی های موبایل افتادند و به همین دلیل سنسور حسگر اثر انگشت را به این گوشی های اضاف کردند و بعد از آن نیز سنسور های تشخیص چهره و تشخیص انبیه چشم پا به دنیای موبایل گذاشتند.

با ما همراه باشید تا انواع مدل قفل گوشی های موبایل را برای شما شرح دهیم.

به طور کلی امنیت گوشی های موبایل به دو گروه کلی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

الف- روش های غیر بیومتریک

نوع اول روش های غیربیومتریک است که شامل رمزهای عبور و الگوی قفل گذاری میشود که در ادامه هر کدام از آنها را شرح می دهیم

1- رمز عبور

این روش که در ابتدا بر روی گوشی های هوشمند وجود داشت و کاربر می توانست با استفاده از یک رمز عبور تشکیل شده از اعداد امنیت گوشی خود را حفظ کند. این روش امنیت خوبی دارد ولی کاربر برای هر بار باز کردن قفل گوشی خود زمان کوتاهی را صرف می کند که این روش در طولانی مدت کاربر را خسته می کند.

Pin code

2- الگو

شرکت ها روش جدیدی را به گوشی ها اضافه کردند تا کاربر راحت تر بتواند قفل گوشی خود را باز کند که این روش الگو یا (Pattern) نام دارد. این روش به محض ورود به موبایل ها همه گیر شد و تقریبا همه ی کاربران از این روش استفاده می کردند اما طولی نکشید که مردم متوجه شدند این روش امنیت پایینی دارد و اشخاص دیگر به راحتی با توجه به اثر انگشت به جا مانده بر روی صفحه گوشی می توانند قفل گوشی آنها را باز کنند.

Pattern

« فروش ویژه گوشی های شیائومی  »

ب- روش های بیومتریک

نوع دوم روش های بیومتریک است که در چند سال اخیر به گوشی های هوشمند آمده و از امنیت بالاتری نسبت به روش های غیربیومتریک دارند.

1- حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت به دلیل اینکه هر شخصی اثر انگشت منحصر به خودش را دارد نسبت به روش های قبل از امنیت بالاتری برخوردار است ولی این پایان کار نیست. حسگر اثر انگشت زمانی که دست کاربر کثیف و یا خیس باشد نمی تواند آن را شناسایی کند و کاربر مجبور می شود تا با روش های قبل اقدام کند. حسگر اثر انگشت به چند مدل مختلف تقسیم می شود.

Finger print

« فروش ویژه هندزفری های بی سیم شیائومی »

با ما همراه باشید تا شما را با انواع حسگرهای اثر انگشت آشنا کنیم.

a) سنسور نوری ( Optical ) :

قدیمی ترین نوع حسگر اثر انگشت، سنسور نوری می باشد که در ابتدا تصویری اپتیکال از اثر انگشت کاربر برمی دارد و در زمان باز کردن قفل دستگاه اثر انگشت شخص را با تصویر ثبت شده مقایسه می کند و در صورتی که یکی باشد قفل دستگاه باز می شود.

این مدل از حسگر اثر انگشت به دلیل قیمت پایین آن معمولا در گوشی های میانرده مورد استفاده قرار می گیرد و یا زمانی که شرکت سازنده قصد دارد قیمت محصول خود را کمتر کند از این مدل استفاده می کند.

b) سنسور خازنی ( Capacitive ) :

سنسور خازنی که در هر سنسور تعداد زیادی خازن قرار دارد و در بین گوشی ها بیشترین کاربرد را دارد و میزان دقت این سنسور ها بستگی به تعداد خازن های به کار رفته در آنها دارد، هر چه تعداد این خازن ها بیشتر باشد دقت تشخیص آنها نیز بالاتر است. سنسور خازنی نسبت به سنسور نوری قیمت بالاتری دارد.

c) سنسور فراصوت ( Ultrasonic ) :

یکی از جدیدترین حسگرهای اثر انگشت است که گوشی های پرچمدار معمولا از آن استفاده می کنند. این سنسور یک گیرنده و یک فرستنده دارد که برای ثبت اثر انگشت امواجی را به سمت انگشت کاربر ارسال می کند و تعدادی از این امواج پس از برخورد با دست باز می گردند و تعدادی نیز باز نمی گردند که این موضوع برای هر انگشت متفاوت است. امواجی که به حسگر برمیگردند یک تصویر سه بعدی را تشکیل می دهند و درصورتی که این تصویر زمان باز کردن قفل دستگاه با اثر انگشت شخص مطابقت داشته باشد قفل دستگاه باز می شود.

در این ویدیو بررسی انواع حسگر اثرانگشت و نحوه عملکرد آنها را میتوانید ببینید

بررسی توسط : آقای شکوری

2- حسگر تشخیص چهره

این نوع حسگر ها در ابتدا یک عکس از چهره کاربر گرفته و در زمان باز کردن قفل دستگاه چهره شخص را با چهره ثبت شده تطبیق می دهد و در صورت یکسان بود قفل دستگاه باز می شود اما این مدل امنیت بالایی ندارد و در بعضی مواقع اشتباه می کند و حتی امکان باز کردن قفل دستگاه با استفاده از عکس کاربر نیز وجود دارد. و همچنین در تشخیص چهره افراد دوقولو نیز دچار اشتباه می شود.

Face id 

« جدیدترین تلویزیون های شیائومی را با قیمت مناسب بخرید »

3- حسگر تشخیص عنبیه چشم

همانطور که می دانید عنبیه چشم هر شخصی منحصر به خودش است و همین موضوع باعث می شود که این سنسور نسبت به دیگر سنسور ها از امنیت بالاتری برخوردار باشد. این سنسور با دوربین و یک سنسور عمل می کند و با استفاده از نور مادون قرمز چشم کاربر را اسکن کرده و آن را با عنبیه چشم ثبت شده مطابقت می دهد.

Cheshm 

 

اگر این مطلب برایتان مفید بود نظرات خود را با ما به اشتراگ بگذارید.

مطالب دیگر :

با این چند روش عمر باتری گوشیتو زیاد کن !!

گوشی سامسونگ ساخت ویتنام بخریم یا هند ؟

تفاوت پک و رام های مختلف در گوشی های شیائومی چیست ؟

ال جی از گوشی خود با دو نمایشگر رونمایی کرد

دیدگاه شما چیست؟